Dao Dans Yoga

Dans of Yoga?


Dao Dans Yoga is geen dans, zoals we dans kennen.

Dao Dans Yoga is geen yoga, zoals we yoga kennen.


Wat is het dan wel?

Dao Dans Yoga is ontwikkeld op basis van de oefeningen van Yoga & Poweryoga, Shiatsu & Do-In, Tai Chi & Chi Kung, en een grote liefde voor muziek. Oefeningen ontstaan soms dóór de muziek omdat de muziek om die beweging vraagt en soms wordt de muziek bij de oefeningen gezocht. Dat is een wisselwerking, die een choreografie oplevert, die ieder mens na een half uur voorbereiding mee kan doen en mee kan genieten.
Dus géén lekker ontspannend achtergrondmuziekje.
Wél muziek die je raakt - soms stil, vaak met een nadrukkelijke, gestage maar toch rustige hartslag - en van daaruit bewegen. Dat is dubbele passie.

De ontspanning komt daardoor van binnenuit en niet van buitenaf.


Een vast onderdeel in deze les is de basisvorm die “De Stroom” heet. Hoe vaker je De Stroom doet, hoe lekkerder die gaat voelen en hoe makkelijker die als water in je systeem doorsijpelt, zodat het na verloop van tijd als vanzelf gaat en je er steeds meer van kunt gaan genieten en overal en altijd weer kunt toepassen of weer kunt oppakken. Lees meer over De Stroom.

Daarnaast wordt de les aangevuld met wisselende en steeds verrassende oefeningen.


De strekkingen, spieroefeningen, adem, energie, gevoel en muziek

smeden weer een geheel van jou


je lijf en je gevoel

je ritme en je vrijheid

je vuur en je stilte

je humor en andere emoties

je adem en je kracht

je weerstand en je liefde

je krijger en je overgave

yin en yang


De weg van binnen naar buiten en weer terug.

Vanuit de actie van je leven en de muziek ook even de stilte aanraken.


Yoga als dans.......


Nieuwsgierig?

Deelname is mogelijk via GrapefineSports in Zuidland.

Er zijn wekelijkse lessen op vrijdagochtend om 9.00 uur en op woensdagavond om 19.00 uur.


De lessen zijn geschikt voor alle nivo’s en alle leeftijden vanaf 18 jaar.

We werken op blote voeten of op sokken.

Neem een badlaken en een fleecedekentje mee.

Gemakkelijke loszittende kleding in laagjes is het prettigst.


De afgelopen jaren zijn er (speciale) sessies geweest op de volgende thema's:

Dao Dans Gaia, moeder Aarde
Dao Dans Winterstilte
Dao Dans Lentekracht
Dao Dans Zomerfeest
Dao Dans Vrouwengevoel

Dao Dans Herfststorm

Dao Dans Celtic

Dao Dans Power Do-In (uitgegroeid tot “De Stroom”)

Dao Dans Sunrise

Dao Dans Klassiek

Dao Dans Zen

Dao Dans Reis door het Regenwoud

Dao Dans Ontdekking van een Droomeiland

Dao Dans I Ching

Dao Dans Zintuigen

Dao Dans Tango

Dao Dans Glow in the Dark


De volgende thema's zitten nog in mijn hoofd:
Dao Dans Duizend en één Nacht
Dao Dans Het oergevoel
Dao Dans Magic

Dao Dans Circus

Dao Dans The Whales

Dao Dans Blote Voetenpad


Achtergrondinformatie

Warming up


Langzaam in beweging en tot leven komen

Je vuurtje een klein beetje aanwakkeren om in actie te kunnen komen

Vuur, kleur rood, smaak bitter, seizoen zomer

Vreugde, hysterie

Hart, Dunne darm, Hartbeschermer en Drievoudige 

Verwarmermeridianen

Hartmassage, ademhaling en -regulering, vanuit drukte in je hoofd komen tot rust in je hoofd en contact met en activiteit in het lijf

Zonnegroet


Voor- en achterkant strekken, met nadruk op de beweging omhoog, waterhuishouding, chi, batterijen opladen

Water, kleur zwart, smaak zout, seizoen winter

Wilskracht en angst

Nier- en blaasmeridiaan

Kuiten, achillespezen, wervelkolom, onderrug, hamstrings, schouder- en borstspieren, heupgewricht

Levensstrekking


Zijkanten strekken, je kracht ontdekken, om je heen kijken en je eigen beslissing nemen, energie-opslag en -afgifte

Hout, kleur blauw/groen, smaak zuur, seizoen lente

Woede en controle/planning

Lever- en galblaasmeridiaan

Tussenribspieren, bovenrugspieren, heup, bekken en heiligbeen en alle aanhechtingen daar, SI-gewricht, geslachtsorganen

Aardegroet


Voor- en achterkant strekken, met nadruk op de beweging naar de grond; stofwisseling, bloedvoorziening, verzakkingen voorkomen, thuiskomen

Aarde, kleur geel, smaak zoet, seizoen nazomer, overgangen

Tevredenheid en empathie

Maag- en miltmeridiaan

Rechte en schuine buikspieren, triceps, wervelkolom,

Bekkenbodem, buikorganen, dijbenen, enkels, voetspieren

Longopening


Borstkas en schouders openen, luchtwegen, darmfunctie, ademgebruik stimuleren, opruimen wat je niet meer nodig hebt

Metaal, kleur wit, smaak scherp, seizoen herfst

Loslaten, verdriet en communicatie

Longen- en dikke darmmeridiaan

Longinhoud, borst, schouders en armen

Cooldown


Langzaam tot stilstand komen en helder worden

En je vuurtje warmhouden.

Restspanning in lichaam en geest waarnemen en laten gaan



Doel:



Element:

Emotie:

Meridianen:


Werking:



Doel:


Element:

Emotie:

Meridianen:

Werking:



Doel:



Element:

Emotie:

Meridianen:

Werking:



Doel:



Element:

Emotie:

Meridianen:

Werking:



Doel:



Element:

Emotie:

Meridianen:

Werking:



Doel:


Werking:

Wat doen de oefeningen van De Stroom voor je?


De oefeningen zorgen voor gezonde organen en klieren en een beter werkend hormoonstelsel, een goede energiehuishouding, een lagere en verdiepte ademhaling en vooral dit laatste heeft een heel gunstig effect op stressreductie.

En hoewel het geen doel op zich is word je vanzelf soepeler en leniger.

Daarnaast is De Stroom bijzonder geschikt om aan je conditie te werken, je kracht te vergroten en vet te verbranden. Dat gebeurt bijna ongemerkt en in ieder geval zonder het gevoel te hebben dat je heel zwaar aan het trainen, rennen of springen bent. En zonder prestatiedruk.

De vloeiende en rustige bewegingen verraden onmiskenbaar de Oosterse oorsprong en geven je de bijbehorende rust in je hoofd en in je lijf als kadootje mee.


Hieronder zie je wat meer details van de verschillende onderdelen van De Stroom. Aanvullende oefeningen worden altijd in de lessen uitgelegd.