Winter, tijd voor Stilte

Over stilte kun je veel zeggen, net als over zen.

Je kunt er ook veel over schrijven.

Je kunt het ook laten. Je moet al zoveel informatie verwerken tegenwoordig. Dus mijn introductie is kort.

Als het moeilijk is om stilte te vinden, in mijn lijf of in mijn hoofd, dan is mijn vaste recept: stille muziek. En dan niet de hele dag door, maar een enkel nummer of een paar. En dan weer even niets.

Meestal is het daarna veel gemakkelijker om je de rust weer te herinneren. Hoe het voelde. Even diep in- en uit te ademen. Inademen door je neus en goed uitblazen door je mond. Ontlaad jezelf even. En even stilstaan, en je handen en je benen laten rusten. Of in de natuur zo’n stil beeld in je opnemen, om in je achterhoofd mee naar huis te nemen.

Hieronder wat muzikale inspiratie voor de wintertijd, omdat het zonde zou zijn, als deze heerlijke muziek niet met jullie gedeeld zou kunnen worden, en de winter is tenslotte nog niet voorbij. Je kunt ze gebruiken voor yoga, of ook – gewoon – om even een enkel nummer van te beluisteren, of een heerlijk rustig meditatief moment voor jezelf.

Ben je te onrustig om jezelf stil te laten zitten of liggen? Kwel jezelf dan niet. Ga eerst bewegen! Yoga-oefeningen die je achter elkaar kunt blijven herhalen, zodat ook je ademhaling zich verdiept. Of eerst een stevige wandeling. Zodra je hoofd niet meer de boventoon voert en je meer contact met je lichaam kunt voelen, is het makkelijker om stil te kunnen worden en gaat het bijna als vanzelf.

Lekkere stille afspeellijsten (Spotify)

Stromen in de Winter, rustige, maar gestage yoga-flows doen om wel goed in beweging te blijven.

Stromen en Stilte, eerst stromen, daarna kom je vanzelf in je stilte.

Fluisteringen van Licht, een sfeer van serene stilte, en daarna schrijven. (Kijk ook op Shodo)

Winter, op naar de Stilte. Koud en nat buiten? Beweeg je eerst lekker warm en geniet daarna van even niets.

Thuiskomen in de Stilte, de laatste in de serie op weg naar de kortste dag. Creëer rust in je beweging en val even stil.

Wees de stille waarnemer van je gedachten en je handelingen
Jij zit achter de denker en de doener
Jij bent de stilte achter het mentale rumoer.

Eckhart Tolle

Gun jezelf even de tijd. Creëer een prettige plek om even, ruim 15 minuten, comfortabel te liggen of te zitten. Pak er een kussen en een deken bij.

Gebruik je oortjes of koptelefoon of zet je apparaat bij je in de buurt en adem rustig in en uit.

Klik dan hier voor de geleide meditatie “Stilte”

2 Comments

  1. Annet Duinkerke

    Hoi Li,
    Mooie meditatie! Wat mij betreft mag hij dubbel zo lang worden, zodat je alle tijd hebt om wat je zegt door te laten dringen en uit te voeren…..met lekker veel stiltes ertussen.
    Bedankt! XXX

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *